Moderator

  • Farid web  Mondiale Verbondenheid
    Het kan tegenstrijdig klinken, maar het individualisme van vandaag gaat hand in hand met een groeiende wederzijdse afhankelijkheid. Het moderne individu heeft veel van zijn (cognitieve) taken aan anderen gedelegeerd die al dan niet menselijk zijn. Een expert voor alles waar we niets vanaf weten en met Doctor ‘Big Data’ Watson als een extern super brein. De kosmopoliet denkt dat hij ontoegankelijk is, maar in werkelijkheid wordt zijn autonomie mogelijk gemaakt door een heel netwerk van andere vrij rondvliegende stippen, onderling verbonden met zijden draden. Deze mondiale onderlinge verbondenheid heeft een grillig karakter: zij kan je dienen alsof je koningin bent of je laten vallen als een baksteen. Hoe verbind je de stippen?


    Biografie
    Farid Tabarki – Moderator / Introductie
    Farid Tabarki is de oprichter van Studio Zeitgeist. Hij doet sinds 2000 onderzoek naar de (Europese) tijdsgeest. Onderwerpen waar hij met zijn studio onder andere onderzoek naar doet zijn radicale decentralisatie, radicale transparantie, (social) media, Europa, (online) marketing, jongerencultuur en de kernelementen van het nieuwe economische en maatschappelijke systeem. Farid is in 2012 uitgeroepen tot Trendwatcher of the Year 2012 - 2013. Eind 2013 maakte de Volkskrant bekend dat hij tot de tweehonderd meest invloedrijke Nederlanders behoort. Farid heeft een wekelijkse column in Het Financieele Dagblad en bij BNR Nieuwsradio.

 

Key note Sprekers

  • Roger -web Vlisco, Een Grensverlegger Pur Sang                        
    De ontwerpen en productiewijzen van Vlisco zijn uniek. Sinds 1846 beïnvloeden de stoffen van Vlisco het modelandschap van West- en Centraal Afrika. Daarnaast genieten de kleurrijke dessins wereldwijde bekendheid in de kunst, design en mode-industrie. Vlisco is een internationaal merk met een rijke historie vol verhalen: dessins die een diepere betekenis krijgen door de namen die consumenten en handelaren eraan geven. Pionieren zit in het hart van het bedrijf. Eerst in Afrika, nu met de wereld als toneel. Facebooksucces in West-Afrika, een retail centre of excellence in Ghana, een snel groeiend e-commerce kanaal en productlanceringen in Milaan en Parijs… Het Helmondse Vlisco weet consumenten, merken en ontwerpers moeiteloos aan zich te verbinden. En daarmee grenzen te verleggen.Creative Director Vlisco Netherlands B.V

    Biografie
    Roger Gerards (1962) is sinds 2007 Creative Director bij Vlisco Netherlands B.V. Na studies in antropologie en fashion design oefende hij verscheidene design - en consultantfuncties uit voor diverse merken in de mode, interieur en FMCG industrie. Ook was hij van 1994 tot 2000 Head of Fashion, Textiles and Architecture, aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten Den Haag en van 2003 tot 2006 Head of Education aan Artemis Styling Academie. In 2013 viel Roger Gerards op door zijn presentaties over Vlisco tijdens PINC en Dutch Design Week: met zijn boeiende vertelstijl en passie voor het merk maakt hij van zijn toehoorders enthousiaste Vlisco fans. 
  • GD 372 Google web 

    Google en de Online Kansen voor de Modebranche

    Hoe ontwikkel ik de juiste exportstrategie? Hoe bepaal ik welke landen relevant zijn voor mij? Welke modemerken lopen voorop als het gaat om het aanboren van nieuwe markten? Welke rol speelt online hierbij en hoe kan Google mij helpen? Op deze vragen (en meer) zal Rutger antwoord geven. Hij zal dit doen aan de hand van een recent onderzoek dat Google heeft uitgevoerd met OC&C. Dit onderzoek laat ongekende export kansen zien voor de modebranche. Tegelijkertijd weten steeds meer partijen uit bijvoorbeeld de UK en Duitsland de Nederlandse consument te vinden. Rutger zal diverse succesvolle voorbeelden aanhalen en in vogelvlucht verschillende (gratis) Google tools laten zien die je kunnen helpen bij het verleggen van je grenzen.   

     

    Biografie
    Rutger Zonneveld studeerde economie aan de Universiteit van Maastricht. Momenteel doet hij een MBA aan de London Business School. Rutger deed ruime ervaring op met (online) marketing bij KPN Mobiel waar hij verantwoordelijk was voor de groei van het mobiele internet. De afgelopen 5 jaar werkte hij in London voor Google UK, als Industry Head voor Retail. Hij werkte er met geavanceerde online businesses als eBay en Amazon. Ook heeft hij samengewerkt met diverse internationale telecom bedrijven zoals O2, Orange, Vodafone & T-Mobile. Daarbij was Rutger verantwoordelijk voor het helpen groeien van hun online business. Per 1 januari 2014 verruilde Rutger London voor Amsterdam om daar voor Google te gaan werken met multi-channel retailers inclusief verschillende modemerken.


 

Breakouts: Maak een keuze uit het volgende aanbod:

  •  Jeroen Leenders (Salesupply) en Robert J. Lugtenborg (Fashionfitr)
    Salesupply adviseert en begeleidt bedrijven met online expansiedrang richting het buitenland en heeft vele modebedrijven als klant. Jeroen Leenders licht toe hoe hij met een team van lokale en native speaking medewerkers te werk gaat. Online winkelen is gemakkelijk, maar het probleem van online fashion winkelen is dat de consument het product niet kan passen voordat het wordt besteld. Zo wordt door de consument vaak òf de verkeerde maat besteld òf worden meerdere maten besteld, in de hoop dat er één maat tussen zit die past. Hierdoor ontvangen fashion webshops vele retourzendingen. Robert J. Lugtenborg legt o.a. uit dat Fashionfitr een oplossing voor dit probleem biedt door op het moment van bestelling de klant te vragen naar het merk en de maat van een vergelijkbaar product dat men bezit. Fashionfitr vergelijkt de afmetingen van dat kledingstuk met de maatvoering van de bestelling, en geeft vervolgens het bijpassende maatadvies. Op deze manier wordt de kleding altijd besteld in de juiste maat.
  • Fashion in Business is het zakelijke programma en netwerk van FashionWeek Nederland dat in samenwerking met ABN AMRO wordt gerealiseerd.
    Fashion in Business host een breakout in samenwerking met Dutch Catwalk, Janne Kytannen, 3D Systems en Landré. De sessie exploreert de toepassing van 3D Printing Business Solutions met een casestudy over Denim. Op de locatie zal tevens een demonstratie van 3D printen plaatsvinden. Janne Kytannen is de keynote speaker van deze sessie en de voertaal is Engels. In aansluiting op de breakout host FashionWeek Nederland in samenwerking met MODINT en ClickNL de uitreiking van de Grand Seigneur en de aansluitende borrel.


    Binnen Fashion in Business worden professionals van zowel binnen als buiten de modeindustrie bijeengebracht met een gedeelde passie voor mode. Bij toonaangevende mode gerelateerde evenementen (waaronder Mercedes-Benz FashionWeek Amsterdam en Dutch Design Week) worden exclusieve Fashion in Business bijeenkomsten georganiseerd waarin belangrijke onderwerpen worden geagendeerd, er ruime netwerkgelegenheid is en de aanwezigen verrast worden met bijzondere modepresentaties.

  • Hein Daanen (professor TNO en lector Fashion Research & Technology AMFI)
    Een van de specialismen van Hein Daanen is 3D antropometrie, dat wil zeggen toepassingen in maatvoering van kleding. Nu steeds meer kleding via het internet wordt verkocht, wordt fysiek passen onmogelijk en moeten nieuwe manieren worden gevonden waarmee lichaamsmaten via het internet worden gecommuniceerd. In deze workshop eerst een presentatie over het belang van pasvorm en nieuwe ontwikkelingen om mensen te bemeten. Een belangrijk deel van de workshop richt zich op de vraag hoe de kledingmaten kunnen worden afgestemd op de afmetingen van mensen. Het ideaal is dat met zo min mogelijk kledingmaten een maximaal deel van de gebruikers een passend kledingstuk heeft. Aan de hand van pasvorm van handschoenen gaan we daar mee aan de slag. De handen, handschoenen en pasvorm worden bepaald en de resultaten worden grafisch weergegeven. In de bespreking wordt duidelijk gemaakt hoe dit kan leiden tot verbetering van keuze van het aantal maten én vormgeving van het product.

  • Judith ter Haar (Intuitive Forecaster en oprichter van Jones, Arnhem)
    Fast fashion, fast food, fast world. Winkelen vandaag de dag vindt plaats in vele werelden. Offline, online en omni-line. Waar internet en fast fashion de verleiders zijn van het zien, heeft de fysieke retail een wereld om zich heen waarin alle zintuigen geprikkeld worden. Hoe geven we de consument van morgen een shopping cultuur met meer betekenis? Deze interactieve sessie gaat over de toekomst van ‘experiential shopping’ en de importantie van fysieke belevingsconcepten waarin de voortschrijdende technologie nieuwe rollen aanneemt. Met welke sociale, economische en esthetische waardes kunnen nieuwe kansen worden gecreëerd? En hoe vormt dit een nieuwe identiteit voor de binnenstad, winkelstraat of winkelconcept van morgen? Inspiratie verzekerd!

  • José Teunissen (trekker CLICK|NextFashion) en  Janneke van Kersen (NWO)
    In deze sessie wordt u bijgepraat over de activiteiten en resultaten van  CLICK|NextFashion in 2013. Ook wordt een overzicht gegeven van de financieringsinstrumenten (NWO, SiaRaak, TNO, MIT, etc.) die beschikbaar zijn voor onderzoek en innovatie binnen het toptsectorenbeleid. Ter inspiratie een paar voorbeelden van projecten die gebruik maken van deze middelen. Tot slot verkennen de workshopleiders welke vragen en ideeën er mogelijk bij u leven voor nieuw op te zetten projecten.
  • Ger Brinks, Gerrit Bouwhuis, Marijke Timmermans, Eliza Bottenberg, Theresia Grevinga en Anton Luiken (lectoraat Smart Functional Materials, Saxion Kenniscentrum Design en Technologie)
    In het creatieve proces spelen nieuwe materialen en hun mogelijke vormgeving een grote rol. Nieuwe materialen kunnen immers leiden tot creaties die voordien niet denkbaar waren. Functionaliteit is daarbij het kernwoord. Het leggen van de verbinding tussen creativiteit, techniek en business modellen is de kern van succesvol en onderscheidend ondernemen, waarbij functionaliteit hét sleutelbegrip is. Deze driehoek is de kern van het lectoraat Smart Functional Materials.

    Het kenniscentrum design en technologie met het lectoraat Smart Functional Materials is onderdeel van Saxion. Dit lectoraat richt zich met name op onderzoek naar de ontwikkeling en vermarkting van hoogwaardig textiel en op onderzoek naar de voorwaarden voor innovaties in functionele materialen. De onderzoekslijnen van het lectoraat Smart Functional Materials concentreren zich op duurzaam textiel, responsive smart materials en digitale processen.

 

Sprekers Workshop

  • Eliza Bottenberg is afgestudeerd aan Saxion bij de opleiding Technisch Commerciële Textielkunde.  Ze is naast haar werk als projectleider, studentbegeleider en onderzoeker  bij het lectoraat Smart Functional Materials van het kenniscentrum Design en Technologie van Saxion bezig met een masteronderzoek naar de effecten en oplossingen voor bonding/debonding problemen voor recycling in de technisch textiel sector. Ook Smart Textiles is een van haar specialisaties.

    orij Abraham van Unic BV, tevens mede-oprichter van de e-commerce foundation, presenteert de resultaten van een internationale e-commerce benchmark in de modesector.

     

    Jan Willem Jansen van het Hoofd Bedrijfschap Detailhandel  gaat in op het nieuwe winkelen, in het bijzonder op een pilotproject in Veenendaal.

     

    Remco Vroom,  director Mobile Augmented Reality van TAB Worldmedia, gaat dieper in op augmented reality via mobile  telefoon.

     

  • Gerrit Bouwhuis is associate Lector bij het  lectoraat Smart Functional Materials van het kenniscentrum Design en Technologie van Saxion, waarbij zijn onderzoek focus ligt op het gebied van duurzaamheid. Hij is  na een carrière als interim- en operations manager bij diverse grote textielondernemingen als docent bij het Saxion begonnen, waarnaast hij succesvol een promotie onderzoek heeft uitgevoerd naar de bio-katalytische voorbehandeling van katoen.
  • Ger Brinks is gespecialiseerd in Chemische- en textieltechnologie. Na diverse  vooraanstaande functies op het gebied van research en development is hij sinds februari 2007 lector bij het lectoraat Smart Functional Materials van het kenniscentrum Design en Technologie van Saxion. Ook is hij directeur van BMA-Techne, gespecialiseerd in R&D management en technology roadmapping.
  • Professor Hein Daanen is hoogleraarschap bij TNO (sinds 2003) en lector Fashion Research & Technology aan het Amsterdam Fashion Institute van de hogeschool van Amsterdam (sinds 2013). Hein studeerde bewegingswetenschappen in Amsterdam. Bij de Universiteit Leiden specialiseerde hij zich in oppervlakte elektromyografie voor bewegingsanalyse. In 1991 startte hij werkzaamheden bij TNO waar hij functies bekleedde van management (afdelingshoofd) tot onderzoeker (principal scientist). Specialismen zijn 3D antropometrie (toepassingen in maatvoering van kleding) en thermofysiologie (warmtehuishouding in beschermende kleding). Hij heeft ongeveer 80 wetenschappelijke publicaties op zijn naam (H-index 19).
  • Judith ter Haar is Intuitive Forecaster en curator op het gebied van innovatieve retail concepten, en tevens oprichter van Jones Arnhem. Ze is van grote betekenis geweest op het gebied van nieuwe retail- en conceptbeleving en was voor meerdere edities verbonden als gastcurator aan de Arnhem Mode Biënnale. Daarnaast is ze tutor Creative Curation en Retail Forecasting aan de ArtEZ Fashion Masters in Arnhem. Sinds juni 2013 heeft ze STUDIO by judith ter haar opgericht, een creatief collectief met trendforecasters en vormgevers dat zich specialiseert in ethnographic forecasting, art direction, vision development, curation en retailoring (www.studiobyjudithterhaar.com).
  • Theresia Grevinga is sinds ruim zes jaar verbonden aan Saxion als docent en onderzoeker bij de opleiding Technisch Commerciële Textielkunde. Daar doceert zij vakken die te maken hebben met fashion, trends en confectie in de breedste zin van het woord. Dat is tevens de link met het Kenniscentrum. Omdat innovaties binnen textiel een steeds belangrijker plaats binnen de fashion industrie innemen wil ze graag een schakelfunctie tussen onderwijs en onderzoek vervullen. Recentelijk heeft ze haar Master in Arts gehaald.
  • Janneke van Kersen is als Senior Beleidsmedewerker bij NWO verantwoordelijk voor de Topsector Creatieve Industrie. Voorheen werkte zij in verschillende functies als beleidsadviseur bij het Ministerie van OCW op het terrein van Cultureel Erfgoed, Musea en E-cultuur.  Een beleidsterrein waar zij ervaring voor opdeed afwisselend in functies in het erfgoedveld, als consultant en verschillende universiteiten.
  • Janne Kyttanen is a pioneer in design with 3D printing, Janne has executed a diversity of design projects for clients such as Hyundai, Asics, Autodesk, Havana Club, Nivea, NIKE, Rabobank, Philips and L’Oreal. In 2000, Janne founded Freedom of Creation, the expert design company for 3D printing. Janne is also the Creative Director for 3D Systems, the largest 3D Printing company in the world. At the National Fashion Congress, Janne looks forward to engage and inspire the audience with tangible examples and insights on how 3D Printing can be used as a powerful Brand Expression medium.
    www.jannekyttanen.com

  • Jeroen Leenders is sinds januari 2009 mede-eigenaar en country manager Nederland van Salesupply. Het bedrijf Salesupply is gevestigd in 18 (Europese) landen. Salesupply richt zich op bedrijven met online expansiedrang richting het buitenland en heeft vele mode bedrijven als klant. Jeroen adviseert kleine, middelgrote en grote e-commerce bedrijven bij hun internationaliseringsplannen. Met een team van lokale en native speaking medewerkers worden zo webshops lokaal per land uitgerold.  Bekende Nederlandse relaties van Salesupply zijn onder andere Omoda, SuperTrash, Marlies Dekkers, Expresso, MissEtam, Promiss, Zenggi, Yoek, TheSting en G-Star.
  • Anton Luiken is directeur/eigenaar van Alcon Advies BV, medeoprichter van het open innovatiecentrum Texperium en lid van de kenniskring van het lectoraat Smart Functional Materials aan Saxion. Zijn belangstelling gaat bij voorkeur uit naar technische innovaties in textiel en kleding met het doel deze sectoren milieuvriendelijker te maken. Textielrecycling technologie is hierbij een belangrijk aandachtspunt.
  • Robert J. Lugtenborg studeerde vrij doctoraal bedrijfseconomie aan de Rijksuniversiteit te Groningen. Na zijn studie heeft hij de nodige ervaring opgedaan in de mode. Dit zowel aan de zijde van groothandel alsook, productie en retail.
    In 2012 werd FiftySix Avenue BV opgericht. In FiftySix Avenue BV is fashionfitr ontwikkeld als e-commerce concept voor de fashion branche. Fashionfitr heeft als doel het aantal retouren substantieel te doen verminderen bij fashion webshops op een voor de consument simpele en eenvoudige manier.
  • Jose Teunissen is sinds 2002 Lector Modevormgeving bij ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en daarnaast free-lance mode curator. Ze is lid van de Dutch Creatieve Industries Council, de RvT van Het Nieuwe Instituut en de RvT van het BLCLA. Daarnaast is ze boegbeeld van het netwerk CLICKNL|NEXTFASHION en daarmee trekker van de innovatieagenda voor de modeindustrie, de kennisinstellingen en de overheid.
    Haar eigen onderzoek focust op mode als performance van identiteit en presentatie. Ze publiceerde meer dan 20 boeken waaronder: Global Fashion, Local Tradition (Terra, 2005), The Power of Fashion (Terra & ArtEZ Press, 2006, Fashion & Imagination (ArtEZ Press & d’jonge Hond, 2009), the New Men (ArtEZ Press, d’jonge Hond, 2010), Couture Graphique (Terra Lannoo, Moti 2013) Fashion Odyssey (ArtEZ Press 2013).
  • Marijke Timmermans studeerde Industrial Design & Engineering aan de Universiteit Twente. Na haar mastertrack Emerging Technology Design in de biomechanische richting heeft zij bij Xsens Technologies ervaring opgedaan met wearable technology: onderzoek, ontwikkeling en productie van een kledingstuk met bewegingssensoren,  voor nauwkeurige en gebruiksvriendelijke bewegingsanalyse. Onlangs is zij als onderzoeker begonnen aan Saxion bij het lectoraat Smart Functional Materials.

 

Modint Ondernemingsorganisatie voor de Mode, Interieur, Tapijt en Textiel
Utrechtseweg 95 - 3702 AA ZEIST - K.v.K. Utrecht 40534321 - BTW 0076.03.812.B.01- info@modint.nl